Coordinadora AMPAs

Publicat el Dimecres, 15 Maig 2019

Benvolgues famílies,

com us vam informar, s'ha presentaten roda de premsa la Coordinadora d'AMPAs de Vilafranca amb 5 AMPAs d'escoles públiques de la Vila. Aquesta Coordinadora s'ha creat per compartir experiències i informació que ens afecten a totes. Un dels temes preocupants actualment és el problema de la segregació escolar que hi ha a l'escoles de Vilafranca, fet que ens ha animat a crear el manifest que hem llegit i presentat als mitjans de comunicació:

Presentació manifest

A continuació pengem el contingut del mateix perquè el pogueu llegir.

Coordinadora d’AMPAS de Vilafranca

El passat mes de març es va crear la Coordinadora d’AMPAS de Vilafranca. En ella hi participem les AMPAS de cinc centres públics de primària, i estem oberts a la incorporació d’altres agents educatius de la vila.

Un dels elements compartits per tots els membres de la coordinadora és la lluita contra la segregació escolar, considerada com la desigual distribució de l’alumnat entre els centres educatius d’un mateix territori. Diversos estudis conclouen que la segregació escolar afecta negativament el rendiment global dels alumnes i la cohesió social, alhora que vulnera el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats i té un impacte negatiu a llarg termini sobre l'activitat econòmica. En aquest context, l’escola perd el seu paper de corrector de les desigualtats en origen i el seu paper d’ascensor social, i acaba contribuint a intensificar aquestes disfuncions.

Les dades estadístiques procedents del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i del Consell Comarcal, permeten mesurar la segregació escolar tenint en compte dues variables: la concentració d’alumnat en situació de vulnerabilitat econòmica i la concentració d’alumnat d’origen estranger. A Vilafranca, el percentatge d’alumnes amb beques menjador per centre (que permet inferir la situació de vulnerabilitat econòmica de les famílies) situa a les escoles públiques en un extrem, amb el 38% de mitjana, i en l’altre, a les concertades, amb el 10%. L’altre criteri, el de la població d’origen estranger, estableix 33 % per les escoles públiques més afectades, i un 7 % per les concertades. Amb extrems que van del 6 al 48%.

En aquest context, diversos estudis sobre aquesta matèria, conclouen que percentatges de concentració superiors al 30% comporten problemes greus en la dinàmica dels centres, el fracàs escolar, i el dinamisme i la cohesió social a l’entorn d’aquests centres.

Des de la coordinadora considerem que aquestes dades mostren que la segregació escolar és de tal magnitud que precisa d'un anàlisi profund i de polítiques innovadores i valentes per revertir la situació actual. Per tot plegat hem traçat una estratègia a seguir i una sèrie d'objectius a desenvolupar.

Demanem que l'administració local es prengui el tema de la segregació escolar amb seriositat, enlloc d'amagar-lo i minimitzar-lo, fet que només contribueix a accentuar el problema. I sobretot, que demostri compromís pel compliment de la paraula a que es va obligar el passat 19 de febrer en el Ple municipal en signar el Pacte contra la segregació escolar a Catalunya.

En aquest context, fem una crida al conjunt de les escoles de Vilafranca, a l'actual govern vilafranquí, al que pugui sortir després de les properes eleccions municipals, al conjunt de partits polítics, sindicats i entitats i associacions de l'àmbit educatiu, a crear espais de diàleg i cercar consensos per adreçar el tema de la segregació escolar i fer de la Vilafranca de demà una vila més dinàmica, innovadora, forta i cohesionada.

Hem nascut amb la il·lusió de treballar per unes escoles més inclusives, que redueixin el fracàs escolar, que generin oportunitats per a tot l'alumnat i que siguin un motor de la cohesió social. Aquesta ha de ser una lluita compartida pel conjunt d'agents educatius de la vila i treballarem incansablement per teixir aliances el màxim d'àmplies possibles per avançar cap a un Pacte Local contra la segregació escolar amb el màxim de consens possible.

En aquest sentit, la coordinadora reivindica les següents mesures:

• Incloure la segregació escolar dintre de l’agenda política/pública com un dels principals problemes de ciutat.
  • El compromís col·lectiu d’implementar i exigir als partits polítics polítiques públiques globals i de consens.
  • Garantir que en els nous processos de preinscripció escolar a P3, els percentatges de concentració d’alumnat en situació de vulnerabilitat econòmica i d’origen estranger (les dues variables que s’empren per mesurar la segregació escolar) no superin en cap cas el 25% en cap del centres escolars de la vila.
  • Que es faci una bona planificació de les ràtios que asseguri que aquest percentatge del 25% tampoc es superi al llarg del curs degut a la matrícula viva.
  • Esprémer el marc legislatiu sense excuses pressupostàries o competencials per avançar inexcusablement en una doble línia:
  • En una redistribució homogènia de l’alumnat per escoles tant publiques com concertades.
  • En afavorir la igualtat d’accés als serveis públics lectius i no lectius per part de l’alumnat menys afavorit.

AMPA ESCOLA CRISTÒFOR MESTRE

AMPA ESCOLA ESTALELLA I GRAELLS